Wetten van de tijd:
- Door bewust rekening te houden met de wetten van de tijd ga je veel winnen aan efficiëntie.
- Je leert: Meer resultaat halen in minder tijd.
Focus funnel: Tijd kan je niet managen, wel jezelf.
- Prioriteit zorgt voor een andere volgorde niet voor een korte tijdsbesteding. Wat zorgt wel voor tijdswinst? zelfmanagement: “Moet ik dit nu doen?”
- Elimineren: Stilstaan bij wat we doen: bij elke taak nadenken of deze moet uitgevoerd worden (heeft het een meerwaarde)?
- Wat doe je met de mails die binnenkomen?
- Automatiseren/vereenvoudigen: stilstaan bij hoe we het doen (is deze manier de meest efficiënte manier?) De vraag die aan jou wordt gesteld:
- Welke werkflow past het best?
- Hoe kan je antwoorden met zo min mogelijk handelingen/tijdsinvestering/tussenpersonen? Met andere woorden hoe verminder je ‘time-waste’.
Hoe omgaan met binnenkomende mail:
- Wanneer een mail beantwoorden?
- Hoe een mail beantwoorden?
- Automatisch?
- Met het antwoord?
- Met plan van aanpak?
- Via mail of een ander kanaal?
- Welke toon of voice ga ik hanteren?
- Hoe ga ik om met kettingmails?
- Minder handelingen dankzij “snelle stappen”, “snelonderdelen” en “templates”
Waar/hoe bewaar ik mijn mail/informatie?
- Mappen?
- Teams?
- Archief?
- Hoe vind ik mijn informatie terug?
- Mappen?
- Teams?
- Sharepoint?
Delegeren: Ben ik de aangewezen persoon om dit te doen?
- Kan ik delegeren?
- Wat kan ik delegeren?
- Hoe kan ik delegeren?
Agenda beheer: hoe hou ik controle over mijn agenda?
- Wat doe ik wanneer en hoeveel tijd spendeer ik eraan?
- Welke ruimte heb ik voor onderhoudstaken (dagelijks werk)?
- Welke ruimte heb ik voor vergaderingen? Is het een meerwaarde dat ik aanwezig ben?
- Welke ruimte heb ik voor onverwachte taken?
- Welke ruimte heb ik om proactief mijn agenda te optimaliseren?