Slecht nieuws brengen? Niemand doet dat graag, sommigen kunnen het goed.
Slaap je slecht wanneer je een moeilijke boodschap moet brengen? Da’s niet meer dan menselijk!
Toch kan je het voor jezelf én voor je gesprekspartner makkelijker maken om snel te komen tot het aanvaarden van de boodschap. Alle stappen die hieraan voorafgaan (boos worden, luisteren, …) leren we opvangen en toepassen. Je zal met meer vertrouwen een moeilijk gesprek aangaan… en waarschijnlijk ook met een beter resultaat afsluiten.
Het beheersen van deze vaardigheid is een leiderschapscompetentie die zowel op professioneel vlak als in privésfeer een “upgrade” is van jezelf als persoon en als partner-in-relatie.
Neen, het zijn niet zomaar enkele trucs. We gaan echt diep in op technieken die wérken. Want moeilijke gesprekken zullen er altijd blijven… Zo’n gesprek op constructieve manier afsluiten, helpt om met integriteit langetermijnrelaties aan te gaan en te bestendigen.
Docent / Trainer
Ilse Vantilborgh is vanuit haar dagelijkse praktijk als trainer bij ARIADNE Consultancy. steeds op zoek naar kwalitatieve communicatie, dit zowel in commerciële als in niet-zakelijke omgevingen. In haar loopbaan heeft ze op succesvolle wijze het bedrijfsleven weten te combineren met het lesgeven. Haar ervaring als filiaaldirecteur bij BACOB is haar uitgangspunt geweest voor het streven naar meer klantgerichte communicatietechnieken, zowel schriftelijk als mondeling. Dit geeft ze vorm in haar trainingen rond onderhandelen, agressie en klachtenbehandeling. Ook maakt ze gebruik van haar kennis van neurocognitivisme en haar expertise in Insights Discovery® om (persoonlijk-) leiderschapstrajecten te coachen. Voor haar trainingen kan ze putten uit een ruime didactische ervaring, die nauw aansluit op haar expertise in Nederlandse en Engelse communicatie.
Inhoud van de training
Natuurlijk is de training ook theoretisch onderbouwd. Het begrijpen van neurologische systemen die onze “moed” blokkeren om slecht nieuws te “durven” brengen, zal helpen om deze blokkades weg te nemen. Bovendien leren deelnemers de persoonlijkheidsstijl van hun gesprekspartner kennen en zo beter afstemmen om de boodschap op aanvaarde manier over te brengen.
Meer concreet wordt ingegaan op volgende topics:
Praktisch
De training beslaat een namiddag. In de voormiddag wordt ingezoomd op het fenomeen “agressie”. Dit kan deel uitmaken van een reactie op slecht nieuws. Beide programma’s sluiten nauw aan op elkaar, maar kunnen ook afzonderlijk worden gevolgd.
Indien men zich inschrijft voor beide cursussen, kost dit slechts 390 euro voor de twee cursussen tezamen. Men kan ook gebruik maken van een KMO-portefeuille en tot 40% subsidie krijgen op de opleiding.
Bekijk de opleiding "Agressief gedrag counteren"
Geen voorkennis vereist.