Slecht nieuws brengen

Opleidingen op maat

Deze opleiding liever op maat van jullie noden en doelgroep? Contacteer ons en we regelen dit voor jullie.
 
 

Omschrijving

Slecht nieuws brengen? Niemand doet dat graag, sommigen kunnen het goed.

Slaap je slecht wanneer je een moeilijke boodschap moet brengen? Da’s niet meer dan menselijk!

Toch kan je het voor jezelf én voor je gesprekspartner makkelijker maken om snel te komen tot het aanvaarden van de boodschap. Alle stappen die hieraan voorafgaan (boos worden, luisteren, …) leren we opvangen en toepassen. Je zal met meer vertrouwen een moeilijk gesprek aangaan… en waarschijnlijk ook met een beter resultaat afsluiten.

Het beheersen van deze vaardigheid is een leiderschapscompetentie die zowel op professioneel vlak als in privésfeer een “upgrade” is van jezelf als persoon en als partner-in-relatie.

Neen, het zijn niet zomaar enkele trucs. We gaan echt diep in op technieken die wérken. Want moeilijke gesprekken zullen er altijd blijven… Zo’n gesprek op constructieve manier afsluiten, helpt om met integriteit langetermijnrelaties aan te gaan en te bestendigen.

Docent / Trainer

Ilse Vantilborgh is vanuit haar dagelijkse praktijk als trainer bij ARIADNE Consultancy. steeds op zoek naar kwalitatieve communicatie, dit zowel in commerciële als in niet-zakelijke omgevingen. In haar loopbaan heeft ze op succesvolle wijze het bedrijfsleven weten te combineren met het lesgeven. Haar ervaring als filiaaldirecteur bij BACOB is haar uitgangspunt geweest voor het streven naar meer klantgerichte communicatietechnieken, zowel schriftelijk als mondeling. Dit geeft ze vorm in haar trainingen rond onderhandelen, agressie en klachtenbehandeling. Ook maakt ze gebruik van haar kennis van neurocognitivisme en haar expertise in Insights Discovery® om (persoonlijk-) leiderschapstrajecten te coachen. Voor haar trainingen kan ze putten uit een ruime didactische ervaring, die nauw aansluit op haar expertise in Nederlandse en Engelse communicatie.

Inhoud

Inhoud van de training

Natuurlijk is de training ook theoretisch onderbouwd. Het begrijpen van neurologische systemen die onze “moed” blokkeren om slecht nieuws te “durven” brengen, zal helpen om deze blokkades weg te nemen. Bovendien leren deelnemers de persoonlijkheidsstijl van hun gesprekspartner kennen en zo beter afstemmen om de boodschap op aanvaarde manier over te brengen.

Meer concreet wordt ingegaan op volgende topics:

  • De 3 fasen van een slecht-nieuwsgesprek
  • De te verwachten reacties: Kübler-Ross in de praktijk
  • Nee zeggen zonder de relatie op te blazen
  • Actieve communicatie versus zwijgen om “door te dringen”
  • In contact komen met je eigen “blokkerende” gedachten en overtuigingen
  • Verbinding maken met je gesprekspartner om de boodschap te laten aanvaarden
  • Enkele do’s en don’ts: technieken die we inoefenen (assertief reageren, proactiviteit, de kapotte plaat, …)

Praktisch

De training beslaat een namiddag. In de voormiddag wordt ingezoomd op het fenomeen “agressie”. Dit kan deel uitmaken van een reactie op slecht nieuws. Beide programma’s sluiten nauw aan op elkaar, maar kunnen ook afzonderlijk worden gevolgd.

Indien men zich inschrijft voor beide cursussen, kost dit slechts 390 euro voor de twee cursussen tezamen. Men kan ook gebruik maken van een KMO-portefeuille en tot 40% subsidie krijgen op de opleiding.

Bekijk de opleiding "Agressief gedrag counteren"

Doelgroep

Bedrijfsleiders die graag willen leren hoe men een slecht nieuwsmelding brengt.

Voorkennis

Geen voorkennis vereist.

Duur

0,5 dag
Opleidingen op maat
Iedere organisatie werkt op een andere manier en geen enkele werknemer is hetzelfde. Wij bieden al onze opleidingen ook op maat van jouw organisatie.
Meer lezen